Leczenie zachowawcze

Leczenie zachowawcze obejmuje:
  • leczenie próchnicy zębów i chorób miazgi
  • leczenie chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej
  • wybielanie zębów za pomocą najnowszych środków wybielających
Próchnica zębów
Jest jedną z najszerzej rozpowszechnionych chorób na świecie. Bez wątpienia trudno znaleźć człowieka, który nie miałby przynajmniej jednego zaatakowanego przez nią zęba. Próchnica zębów jest chorobą polegającą na demineralizacji oraz proteolitycznym rozpadzie twardych tkanek zęba.

Do kontroli w gabinecie należy zgłaszać się co 6 miesięcy

Leczenie próchnicy
Jeśli próchnica dotyczy wyłącznie szkliwa (plama próchnicowa) wykorzystuje się metody bezinwazyjne, które odwracają procesy demineralizacji szkliwa. Najczęściej stosuje się preparaty fluorowe w różnych postaciach, np: lakiery lub żele. Gdy próchnica zaatakowała nie tylko szkliwo, ale również zębinę wtedy konieczne jest usunięcie zmian próchnicowych z zęba i następnie odtworzenie brakującej części zęba za pomocą wypełnienia. Obecnie przy wypełnianiu ubytków wykorzystuje się technikę bezpośrednią, polegającą na wypełnieniu ubytku materiałem plastycznym od razu w zębie. Najczęściej stosuje się do tego materiały kompozytowe.
Kompozyty to materiały kosmetyczne, które występują w formie światłoutwardzalnej i chemoutwardzalnej. W gabinecie stomatologicznym do polimeryzacji takiego wypełnienia stosuje się lampy polimeryzacyjnej. Zastosowanie kompozytów daje możliwość użycia techniki warstwowej (nałożenie warstwy kompozytu, wymodelowanie, utwardzenie i kładzenie następnej warstwy). Ponadto stomatolog ma więcej czasu na modelowanie powierzchni plomby, jeszcze w stanie plastycznym. Także porowatość wypełnienia jest znacznie zredukowana, a podczas jego kształtowania zaoszczędza się wiele zdrowej tkanki zęba.

Choroby przyzębia
Obok próchnicy, są najczęstszą przyczyną przedwczesnej utraty uzębienia, dlatego zaliczane są do chorób społecznych. Przyzębie są to struktury odpowiedzialne za utrzymanie zębów w zębodołach. Należą do nich dziąsło, więzadła przyzębne i kości wyrostków zębodołowych. Najczęstsze objawy chorób przyzębia to:
  • krwawienie dziąseł (podstawowy, najbardziej widoczny objaw choroby)
  • obrzęk dziąseł
  • ból dziąseł
  • obnażanie korzeni (odsłanianie szyjek zębowych)
  • rozchwianie zębów
Leczenie chorób przyzębia
Leczenie jest długotrwałe, w zależności od wskazań stosuje się:
  • usuwanie czynników drażniących (złogów nazębnych, nawisów wypełnień)
  • leczenie choroby podstawowej
  • nauka profesjonalnej higieny
  • w przypadku palaczy: rzucenie papierosów
  • korekta zgryzu leczenie przeciwzapalne, pasty, płukanki, żele zabiegi chirurgiczne
  • regeneracja tkanek przyzębia

Kamień nazębny należy usuwać conajmniej raz do roku

Wybielanie zębów Kolor zębów zależy przede wszystkim od czynników genetycznych. Trzeba również zdawać sobie sprawę z faktu, że na postrzeganie barwy zębów ma wpływ także nasza karnacja, kolor włosów i makijaż. Zęby tego samego koloru będą inaczej wyglądały u osób bladych i opalonych, blondynów i brunetów.

Przyczyny przebarwień zębów:
  • jako następstwo antybiotykoterapii z użyciem tetracyklin (o ile lek zostanie podany w okresie rozwoju zębów)
  • po nieudanym leczeniu kanałowym w zębach martwych
  • po urazach mechanicznych
  • przebarwienia powierzchniowe stałe powstają pod wpływem spożywania takich napojów jak: kawa, herbata, soki owocowe, czerwone wino, nie bez wpływu jest również palenie papierosów
Przebarwień powierzchniowych można pozbyć się w gabinecie stomatologicznym. Lekarz lub higienistka stomatologiczna przy pomocy narzędzi ręcznych, gumek, szczoteczek i past polerujących, ultradźwięków i piaskarki, podczas jednej wizyty może usunąć kamień i osad nazębny. Wybielanie zębów, polega na zmianie ich rzeczywistej barwy i stopnia odbijania światła. Metody i preparaty dopuszczone do użytku są w pełni bezpieczne, nie niszczą struktury szkliwa, czy zębiny. Wybielanie zębów należy wykonywać bezwzględnie pod kontrolą lekarza. Istnieje kilka metod wybielania zębów.

Pierwsza metoda to nocne wybielanie zębów metodą nakładkową. Polega ono na zakładaniu na zęby na noc nakładki wykonanej z tworzywa indywidualnie dla każdego pacjenta, wypełnionej preparatem wybielającym. Czynność tę powtarza się przez kilka, kilkanaście nocy. Aby utrzymać efekt wybielonych zębów proces ten można powtórzyć co kilka lat. Wieloletnie doświadczenia udowodniły, że jest to metoda w pełni bezpieczna i nie wpływająca negatywnie na zęby. Drugą metodą jest tzw. wybielanie jednowizytowe odbywające się w pełni w gabinecie lekarskim. Czas zabiegu wynosi około 1,5 godziny – 2 godzin w zależności od stopnia przebrawienia zębów. Pacjent wychodzi z gabinetu z wybielonymi zębami.

Wybielanie przebarwionych zębów martwych
Metoda polegająca na założeniu do środka przebarwionego zęba środka wybielającego. Jest to tzw. „wybielanie podczas chodzenia”, ponieważ pacjent nosi w zębie wkładkę przez okres tygodnia lub dłużej, w zależności od stopnia przebarwienia zęba. Wkładkę wymienia się w gabinecie