Leczenie przyzębia

Przyzębie jest składową narządu żucia. Dzieli się na przyzębie brzeżne i wierzchołkowe. W skład przyzębia wchodzą tkanki będące w kontakcie z szyjką zęba, a mianowicie:
  • dziąsło
  • ozębna
  • okostna
  • kość wyrostka zębodołowego
  • cement korzeniowy
Prawidłowe dziąsło powinno być bladoróżowe. Dzieci z reguły mają nieco jaśniejsze dziąsło niż dorośli, a blondyni jaśniejsze niż bruneci. Dziąsło powinno sięgać do szyjki zęba nie odsłaniając cementu korzeniowego, który pokrywa korzeń zęba.

Choroby przyzębia to przewlekłe procesy patologiczne, przede wszystkim zapalenia, wśród których wyróżniamy:
  • zapalenie dziąseł

• zapalenie przyzębia
Choroby te dotyczą tkanek głębiej położonych, w tym kości wyrostka zębodołowego szczęk.

Przyczyny chorób przyzębia
Miejscowe
  • bakteryjna płytka nazębna (zła higiena jamy ustnej)
  • wadliwe wypełnienia (nawisy)
  • stare, uciskające protezy
  • nieszczelne korony i mosty
  • zaciskanie zębów lub zgrzytanie zębami
Ogólne
  • palenie tytoniu
  • stres
  • cukrzyca
  • zaburzenia hormonalne
  • nieprawidłowe odżywianie
  • inne choroby ogólnoustrojowe
We wczesnym stadium rozwoju choroby przyzębia rozróżnia się jednostkę chorobową zwaną zapaleniem dziąseł. Najczęściej występujące zapalenie dziąseł spowodowane jest przez produkty przemiany materii bakterii, przedostające się z płytki nazębnej do dziąsła. Dokładne badania wykazały, że u wszystkich uprzednio zdrowych osób, jeśli zaniechają szczotkowania zębów na okres 1-2 tygodni, rozwija się zapalenie dziąseł. Objawy zapalenia dziąsła stwierdza się już po 3-4 dniach działania płytki. Stany zapalne dziąseł występują u 98% populacji włączając dzieci. Objawy to krwawienie dziąseł oraz żywoczerwone zabarwienie. Zmiany, jakie zachodzą w dziąsłach, są odwracalne. Po usunięciu złogów bakteryjnych choroba ustępuje. Najczęściej występujące zapalenie dziąseł związane z płytką nazębną jest chorobą przewlekłą i może utrzymywać się wiele lat i często jest pierwszym stadium zapalenia przyzębia. Leczenie zapalenia dziąseł jest jednocześnie zapobieganiem zapaleniom przyzębia. Polega ono na usunięciu złogów nazębnych i wdrożeniu pacjenta do wykonywania prawidłowych zabiegów higienicznych.

Zapalenie przyzębia jest spowodowane obecnością płytki nazębnej, jednak proces trwa o wiele dłużej niż w przypadku zapalenia dziąseł.

W tym przypadku obecne są już patologiczne kieszonki dziąsłowe (4-5 mm), powstające na skutek przesuwania się głębiej, wzdłuż korzenia, przyczepu łącznotkankowego położonego normalnie na dnie szczeliny dziąsłowej. Występuje też utrata kości wyrostka zębodołowego. Uszkodzenie kości jest ograniczone do zasięgu działania poddziąsłowej płytki bakteryjnej. Typowe zapalenie przyzębia dotyczy osób dorosłych. Rozwija się wolno. Obejmuje dziąsło, ozębną, cement korzeniowy i kość wyrostka zębodołowego.Ubytek tkanek przyzębia brzeżnego powoduje obnażenie powierzchni korzenia (tzw. recesja dziąsła). Zmienia się kształt brodawek dziąsłowych (obrzęk). Przy ucisku dziąsła może wypływać wydzielina krwistoropna lub ropna. W zaawansowanej chorobie powstają ropnie przyzębne i znaczne obnażenia zębów.

Leczenie i zapobieganie chorobom przyzębia
Największe znaczenie ma utrzymanie odpowiedniej higieny jamy ustnej. Kontrolę nad płytką nazębną utrzymuje się przez szczotkowanie zębów i używanie nici dentystycznych, a także przez stosowanie zabiegów profilaktycznych podczas wizyt u lekarza stomatologa.
Pasty do zębów i płyny do płukania jamy ustnej zawierają pewną ilość środków przeciwbakteryjnych, co sprawia, że hamują odkładanie się płytki nazębnej i zapobiegają zapaleniu dziąseł
W naszym gabinecie leczenie chorób przyzębia opiera się o program terapii periodontologicznej, składającej się z trzech faz:

Faza I – HIGIENIZACJI – to nasza „terapia wstępna”. Celem leczenia wstępnego jest poinformowanie pacjenta o jego chorobie i zmobilizowanie do współpracy. Pacjent musi być przekonany, że jego udział i aktywna współpraca są tu nieodzowne. Faza trwa najczęściej 2-3 wizyty, podczas których następuje profesjonalne oczyszczenie zębów z płytki i kamienia naddziąsłowego przez wykwalifikowaną higienistkę, nauka domowej higieny jamy ustnej oraz wstępne zalecenia odnośnie stosowanych past, płynów czy żeli. Podstawowym zabiegiem jest skaling ultradźwiękowy- usuwanie kamienia, za pomocą skalera oraz piaskowanie – usuwanie ciemnego nalotu (min. z kawy, herbaty, wina, papierosów) za pomocą piaskarki.

Faza II – WŁAŚCIWA – W tej fazie wykonuje się różne zabiegi chirurgiczne. Są to zabiegi zmierzające do odnowienia podparcia kostnego zębów, jak i pokrycia recesji dziąsła. Nie zawsze więc trzeba usuwać ząb z powodu zaawansowanej choroby przyzębia. Zęby rozchwiane stabilizuje się za pomocą specjalnych przeźroczystych szyn wykonanych z włókna szklanego, które powodują unieruchomienie zębów i wspomagają leczenie przyzębia i kości dookoła zębów. Stosuje się również wszczepy kostne z materiałów kościopochodnych (hydroksyapatyty, korale naturalne). Poprzez ich zastosowanie można uzyskać redukcję głębokości kieszonek, wypełnienie ubytku kostnego, odbudowę ozębnej i cementu.

Faza III – PODTRZYMUJĄCA – tzw. „Recall”. Ostatnim etapem jest faza podtrzymująca uzyskane wyniki. A więc, ciągłe utrzymywanie należytej higieny jamy ustnej, okresowe kontrole w gabinecie stomatologicznym i profesjonalne oczyszczanie zębów przeciętnie raz na trzy miesiące. Okresowo stosuje się zabiegi lecznicze, np. kąpiele jamy ustnej bazujące na wodach mineralnych, roztwory wyciągów ziołowych oraz masaże dziąseł.